Our website shows online advertisements to our visitors to cover the cost of hosting.

Please, consider supporting us by deactivating our Web in your Ad Blocker. !!!
    How to disable AdBlock

DISABLE YOUR ADBLOCKER ON OUR WEB TO ENJOY THE CONTENT
1.- Press the adblocker icon.
2.- Select "Do not act on pages of this domain" (or similar).
You can also press the "Activated on this site" or "Pause adblocker" button.
3.- Press the "Refresh" button of your browser to see the content you want to view.

Ipaq som "fjernbetjening"

Her kan i uploade scripts til Innovus Housecontrol
Besvar
Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Ipaq som "fjernbetjening"

Indlæg af Morten H. Nielsen » 05 sep 2008, 21:17

Hej.

Jeg har slået klo i en gammel HP IPAQ, som jeg har tænkt mig at bruge som touch skærms "fjernbetjening". Altså en betjeningsenhed hvor man kan navngive knapperne.

Der er 2 veje til at gøre det. Den ene er at forsøge at lave et davs til Windows CE, den anden er at bygge det på en central webserver, der så kan betjene mange forskellige typer kontrol enheder.

Jeg er lidt i tvivl om, hvad der er den rigtige vej.

Jeg hælder lidt til webserver løsningen, da jeg har en webserver i forvejen. Men det passer ikke rigtigt ind i strømbesparelses tankegangen.

Er der nogen her, som har en mening?

(Under alle omstændigheder komme projektet til at tage en evighed, men man har jo lov at begynde på det. :-))

Hvis nogen af jer mangler fremgang i davs, så venter det på, at jeg kan finde en hel dag til projektet. Jeg er nået til et sted, hvor jeg ikke kan nøjes med 1-2 timer om aftenen. Jeg har davs og overvågnings programmet. Men det kræver en ombygning af davs at flettet dem. Og jeg er kommet til et tidskrævende sted.
Mvh
Morten

JannickB

Re: Ipaq som "fjernbetjening"

Indlæg af JannickB » 06 sep 2008, 18:15

Jeg er af den holdning at en central kontrol server er klart den bedste løsning, da du får logikken og evt. yderligere konfiguration samlet et sted. Det er i min verden også meget attraktivt at kunne styre fra såvel en pda el. ipod touch samt fra sin pc og evt over internettet. Det løser også problemet med at housecontrol pt kun understøtter en socket af gangen (du kan endda lave en housecontrol-proxy, så at deres kontrol interface vil kunne koble igennem din service og bruges simultant med dine andre styrings værktøjer).

Hvis du går med den løsning så er næste problemstilling netop strømforbruget. Jeg har selv kigget på to måder at løse det på:
  • Du bygger control server ud fra en standard x86 computer, der evt. har andre funktioner (filserver, htpc, ...). Herpå ligger du et program der sætter den i S3 standby når den ikke er i brug, samt sætter den til at vågne ved trafik på netværket. Fordele: Giver dig en potentielt ret kraftig maskine (jeg har selv en htpc der bygger på dette princip). Ulemper: Der går lige en 10 sec før den er vågen + du har ikke en maskine der altid kan holde øje med hvad der sker i housecontrol eller holde øje med andre maskiner.
  • Du bruger en slags embedded computer med lavt strømforbrug til at stå som en simpel headless control server. Ulempen er at man ofte kun har low-level sprog til rådighed, og skal bøvle med opsætning mm (jeg har arbejdet med java og senere hen c# de sidste 14 år, så jeg er ikke en fan af pointe og manuel hukommelsesstyring :D ) En løsning jeg pt. selv holder øje med er et lille device fra http://buglabs.net/ som kan afvikle java kode, og som har et ret smart modulært system (både i form af tilbehør der kan kobles på, samt hvordan programmer til den struktureres). Det er lidt for early days til at den er klar til opgaven, men ser ud til at være der snart.
Jeg har som sagt selv en control + htpc maskine i dag, der bruger et par og 30 watt i idle (som tidligere nævnt ingen zwave endnu, styrer mit mediecenter, itunes musik samt volume og kildevalg på forstærkeren vha. en 232 port). Det virker fint, men på sigt vil jeg gerne havde et centralt control system der er "always on". Fidussen (og mulighederne) for et intelligent hjem går lidt af fløjten, når det skal vækkes "manuelt" før det kan gøre noget. Jeg syntes først det bliver rigtigt sjovt når man kan reagerer på faktorer såsom PIR sensorer, klokkeslæt, info fra internettet osv.

En x86 semi low-power løsning kan i øvrigt være at anvende amds Geode. Et system baseret på den skulle bruge omkring 5watt i idle. (nok lidt for meget, givet dens begrænsede muligheder).

Morten H. Nielsen

Indlæg af Morten H. Nielsen » 06 sep 2008, 19:12

Jeg har en web/mail server kørende, som jeg jo ikke så godt kan lade sove. (Baseret på Abit IL-90MV og en mobil Celeron chip.) Så jeg bruger strømmen i forvejen.

Men jeg går ikke ud fra, der er så mange af min slags. :-)

Fordelen ved webløsningen er, et jeg faktisk har noget fungerende på den. Jeg gælder mig dog ikke til at tegne knapper dynamisk i .asp.

Hardwaren går i den rigtige retning hvad angår strømforbrug. Jeg har kik på en EEE box, som skulle komme i oktober. Jeg er dog lidt nervøs for dens strømforbrug og evne til at kører 24-7.

Jeg er også lidt spændt på Intels ITX board med Atom 230. Jeg har bestilt et, så må vi se, hvad det kan, hvis det en dag dukker op.

Jeg har fået lov at lege med en Acer Aspire One 150, der sidder en hidsig lille blæser i den tingest. Hvis det er standarten for typen, er de ikke egnet til hjemme servere.

En embedded løsning er nok over mit niveau, men jeg er helt med på at bruge den, hvis du bygger den. :-)

Realistisk skal jeg nok holde mig til Visual Studio og Windows, medmindre der findes noget med lige så stor støtte i Linux. Jeg har driftet en del Linux, så det er ikke helt fjernt for mig. Men jeg har ikke programmeret noget mellem en Amstrad med 3" drev og det jeg laver nu.

Nå 2 for webserver løsningen. :-) Er der andre, der har en mening? :-)

P.s Finn jeg mistede forbindelsen til serveren og dermed den første udgave af dette indlæg. Det forsvandt da jeg trykkede Udfør. :-(
Mvh
Morten

Morten H. Nielsen

Indlæg af Morten H. Nielsen » 07 sep 2008, 22:21

Ang. Geode

Tja prisen er ikke så skræmmende

http://www.getmore.dk/templates/imw-pro ... Group=1018

Og strømforbruget er direkte tiltalende. :-)

Men det ser nu ikke ud til at være særligt nemt, at få langt en anden version af embedded Linux på, så man kan komme til at køre server på den.

Og prismæssigt får man jo en hel del mere med Intel ITX boardet. Der er bare lige det med strømforbruget.

Jeg håber snart at have nogle forbrugsmålinger på et system baseret på det og en 2,5" disk. Men 945 chipsætet er jo en strømsluger, så det kommer nok ikke så langt ned.
Mvh
Morten

Morten H. Nielsen

Indlæg af Morten H. Nielsen » 01 mar 2009, 17:26

Jeg faldt lige over en Geode PC. :-)

http://www.fit-pc.com/new/fit-pc-slim-s ... tions.html

Den ser sådan set ret spændende ud.
Mvh
Morten

cyberduck
Kontakt:

Indlæg af cyberduck » 01 mar 2009, 18:48

Hej Morten,

Jeg ville sådan set bare starte med at bruge iphone interfacet .. det burde virke i enhver standard browser (Opera ?). Derudover kan du lave dine egne html sider og så bruge webserveren på Vera'en. Så behøves du ikke bruge ekstra strøm.

Mvh.
Nicolai

Besvar