Our website shows online advertisements to our visitors to cover the cost of hosting.

Please, consider supporting us by deactivating our Web in your Ad Blocker. !!!
    How to disable AdBlock

DISABLE YOUR ADBLOCKER ON OUR WEB TO ENJOY THE CONTENT
1.- Press the adblocker icon.
2.- Select "Do not act on pages of this domain" (or similar).
You can also press the "Activated on this site" or "Pause adblocker" button.
3.- Press the "Refresh" button of your browser to see the content you want to view.

Fælles udvikling af program

Her kan i uploade scripts til Innovus Housecontrol
Besvar
RLM

Fælles udvikling af program

Indlæg af RLM » 15 okt 2008, 23:58

Hej Folkens

Jeg har fulgt diskutionen omkring scripts/programmer til at styre Innovus HC med, både her og på innovus forum.
Det slår mig lidt at de fleste ting je har set udvikles til window only miljøer. Personligt er jeg til Java (lever af at udvikle Java programmer), og kan godt lide tanken om open source og fælles udvikling.

Jeg har længe haft et godt øje til Innovus produkter, og har også været forbi deres demo-shop. Desværre er vores økonomi ikke til investeringer i "legetøj", hvad det må betegnes at være så længe der ikke findes rigtige løsninger på afbrydere og væg/loft-udtag. (jeg har set diverse mods - derfor ordet "rigtige"). Det kan vi så takke LK's monopol for :evil:

Selvom jeg ikke selv ejer en HC har jeg et stykke tid gået med tanken om at udvikle et Java bibliotek der kan bruges som basis for diverse klienter. Dvs grundelementerne. Objekter til at repræsenterer de forskellige ZWave enheder, rum, tasks, makroer etc.
Min tanke var at udviklingen kunne ske i fællesskab, og koden kunne ligge frit tilgængelig på fx. http://code.google.com/hosting/

Fordelen ved Java er at dette er cross-platform, og hvis man holder basis biblioteket i std. Java burde dette kunne bruges som basis for klienter til mobile enheder såvel som web-services og stand-alone programmer.

Hvad siger I? skal vi have gang i noget fælles udvikling?

Jeg er selvsagt afhængig af at andre vil teste hvad jeg laver 8)

/RLM

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Re: Fælles udvikling af program

Indlæg af Morten H. Nielsen » 16 okt 2008, 10:56

Hej.

Innovus bevæger sig mod Java. http://forum.innovus.dk/yaf_postst90_Ne ... inder.aspx

Grunden til at jeg udvikler i Visual Studio er, at jeg ikke har et klap forstand på programmering. :-)

Jeg kan også godt lide tanken om open source, fællesskab og mulighed for mange platforme.

Men jeg er meget træt af Java. Jeg bruger java programmer en del i forbindelse med mit arbejde, og jeg er ikke imponeret.

Så jeg er ikke med på direkte udvikling. (Med mindre der bliver lavet noget genialt, jeg bare MÅ være med til. ;-))

Men jeg vil gerne byde ind med den viden, jeg nu har, som tester og evt. med ideer. :-)

Hvis der kan hentes ideer ud af min VB code er det frit tilgængeligt, så længe det ikke ender som betalingsprogram.

Og vi må også kunne finde ud af et eller andet med at teste code over nettet.

Måske kan vi lokke Innovus til at sponsorere en boks og et par enheder til et test setup, hvis det ser interessant nok ud for dem.

En nogenlunde sikker netværks opsætning til et sådant setup kan jeg godt stå for. Det er den slags, jeg lever af. Det eneste, det kræver, er en forbindelse med fast IP et eller andet sted.
Mvh
Morten

RLM

Indlæg af RLM » 16 okt 2008, 11:52

Morten H. Nielsen skrev:Hej.

Innovus bevæger sig mod Java. http://forum.innovus.dk/yaf_postst90_Ne ... inder.aspx
Se det er jo ret interesant, de har set lyset :D
Morten H. Nielsen skrev: Grunden til at jeg udvikler i Visual Studio er, at jeg ikke har et klap forstand på programmering. :-)
Det er da ærlig snak. Jeg vil dog mene at når du har kunnet få davs op og køre, så kan du også kode noget java.. i hvert fald noget front-end (Det kan man også lave som drag-n'-drop 8) )
Morten H. Nielsen skrev: Jeg kan også godt lide tanken om open source, fællesskab og mulighed for mange platforme.

Men jeg er meget træt af Java. Jeg bruger java programmer en del i forbindelse med mit arbejde, og jeg er ikke imponeret.
Nu ved jeg jo ikke hvilke java programmer der er tale om. Jeg vil dog nok mene at Java i den grad er kommet ud over sine børne-sygdomme, og er fuldt ud lige så modent som andre sprog... så hvis man skriver sin kode rigtigt, så "burde" den ikke give problemer. Jeg skriver burde fordi kode tit for skyld for de problemer der opstår pga. externe begrænsninger såsom firewalls etc.
Morten H. Nielsen skrev: Så jeg er ikke med på direkte udvikling. (Med mindre der bliver lavet noget genialt, jeg bare MÅ være med til. ;-))

Men jeg vil gerne byde ind med den viden, jeg nu har, som tester og evt. med ideer. :-)

Hvis der kan hentes ideer ud af min VB code er det frit tilgængeligt, så længe det ikke ender som betalingsprogram.
Det er OK for mig... da jeg jo ikke har adgang til en HC box, har jeg muligvis brug for en uddybning nogle gange. Så hvis der er hjælp at hente i form af svar på forum, så er det godt nok. Jeg mener dog stadigt at det skulle være muligt at lave noget GUI. evt. kan du jo se det som "learning experience".

Min idé var faktisk at udvikle backend under en BSD lignende licens (eller en omskrivning af beer-ware license http://people.freebsd.org/~phk/ - næsten nederst, drikker ikke øl, så jeg tænkte på cola eller pizza :P ). Dette vil gøre koden fuldstændigt fri. Jeg syntes det er federe at skrive kode som folk bruger..
Morten H. Nielsen skrev: Og vi må også kunne finde ud af et eller andet med at teste code over nettet.

Måske kan vi lokke Innovus til at sponsorere en boks og et par enheder til et test setup, hvis det ser interessant nok ud for dem.

En nogenlunde sikker netværks opsætning til et sådant setup kan jeg godt stå for. Det er den slags, jeg lever af. Det eneste, det kræver, er en forbindelse med fast IP et eller andet sted.
Jeg ved ikke om det er muligt. Mit indtryk er at de fleste her på forum bruger deres bokse "i produktion"... nogle gange vil det dog nok være en fordel, hvis man kan koble op med fx. openVPN og teste på en rigtig boks. Jeg har også overvejet at skrive en HC emulator, men er bange for at det nok er nememre at kode en klient "i blinde".

Er der andre herinde der har erfaring med kodedesign, OOP, OOAD etc.?

/RLM

Morten H. Nielsen

Indlæg af Morten H. Nielsen » 16 okt 2008, 14:45

Mit java problem skyldes, at jeg arbejder meget med netværksudstyr, som i høj grad kører java, bare ikke de samme versioner. Så jeg kommer tit ud for at opgradering for at kunne få adgang til en enhed, gør at jeg pludselig ikke kan få adgang til en anden enhed fra den PC. Der er helt sikkert ikke firewall og ligende i vejen. Det er dem, jeg arbejder på. :-)

Jeg synes også det er fint, hvís folk bruger min code. Det vil bare irritere mig, hvis nogen tog penge for mine timer. Og jeg har ikke forstand på, hvordan man undgår det. Men nu begynder der jo at dukke folk op med forstand på code, så måske kan nogen fortælle mig det. :-)

Man kan sagtens sætte en House Control på nettet, på en rimelig sikker måde. Der skal bare pilles lidt ved portene. Hvis man kun lukker op for XML porten, og sætter den et andet sted, bliver det ikke let for en scanner at finde den. Det er jo heller ikke så stort et produkt endnu, så der er næppe mange, der søger.

Problemet er netop, som du skriver, at det er vores drifts miljø, der bliver udsat for test. Derfor kan man ikke lade en hel flok overfalde sin HC. :-)

JannickB lyder også som om han ved hvad programmering er. :-)
Mvh
Morten

JannickB

Indlæg af JannickB » 16 okt 2008, 23:06

Hejsa, velkommen til :D

Jeg håber også på at deltage i noget software udvikling omkring house controlleren i fremtiden, og ideen med nogle fælles grundlæggende biblioteker er helt sikkert god. Personligt tror jeg dog ikke jeg vil anvende java til projektet, og helt sikkert ikke til gui delen (mine planer for et samlet hussytem kræver en HC <-> server <-> klienter arkitektur). Et veldefineret framework vil dog trivielt kunne portes fra java til C#, så det udelukker på ingen måde at der kunne ske noget samarbejde omkring designet af det.

Lige nu er problemet at man jo netop skal havde hardware at lege med for at komme nogen veje, og jeg gider ikke købe produkter der ikke på længere sigt vil finde anvendelse.

Morten H. Nielsen

Indlæg af Morten H. Nielsen » 16 okt 2008, 23:18

Lidt udenfor emne, men er det fuga kontakter, der stopper jer?

Der bliver jo en chance for at trykke lidt til dem i næste uge.
Mvh
Morten

JannickB

Indlæg af JannickB » 16 okt 2008, 23:27

Jep kontakter er det primære, såfremt der kan fås bekræftelse på at fx mikromodulerne fra merten fungerer godt med HC (selvom de godt nok er pebrede). Jeg har desværre ikke mulighed for at deltage i det brugerseminar, men venter spændt på nyheder derfra :D Har du pt nogen ide om tidshorisont?

Brugeravatar
admin
Site Admin

Indlæg af admin » 17 okt 2008, 11:45

Synes det er en super ide med en fælles standard, desværre må jeg også melde fra lige som Morten, jeg kan bestemt heller ikke finde ud at lave Java. mit VB.net er kun til husbehov, så jeg vil også havde problemer med at hjælpe desværre.
Finn Olesen
webmaster
Zwaves.dk
http://www.saycheeseto.me

Morten H. Nielsen

Indlæg af Morten H. Nielsen » 17 okt 2008, 12:56

Ang. tidshorisont.

I sommer sagde de, at de manglede en stor aftager, før de gik i produktion. :-( Ellers ville økonomien ikke hænge sammen i det.

Måske kan vi ændre deres opfattelse?

Min fornemmelse er, at rigtig mange går og venter på de kontakter. Men det skal synliggøres.

Måske en afstemning kan vise det? Desværre tror jeg ikke, vi er så mange på forum, at det gør rigtigt indtryk.
Mvh
Morten

hleidecker
Geografisk sted: Roskilde, Denmark
Kontakt:

Indlæg af hleidecker » 29 nov 2008, 11:48

Hej,

Jeg har tidligere tænkt i disse baner og har også overvejet Visual Studio vs. open source osv, så her er nogle af mine overvejelser.

Min konklusion var at lave API'et i Mono, som er en open source variant af C# - så kan det bruges på Linux og Windows og fungere med f.eks. Visual Studio udvikling (de der koder i VB er også tilgodeset her).

Udviklingsværktøjer er meget forskellig og Visual Studio har i min optik mange fordele og færre ulemper. Om selve koden er skrevet i Java eller C# ud fra et kompetencemæssigt synspunkt mindre relevant, da de to sprog på mange punkter er meget ens.

Jeg synes, at et fælles projekt omkring dette ville være en fremragende idé. Innovus vil sikkert også være ret interesseret, når det først det tager fart.

Her kommer der så en helt konkret idé. Hvad med at lave en kontroller til Apple IPod Touch / IPhone. Her er der nogle lignede applikationer:

http://www.hifi-hammeren.dk/product_inf ... ts_id=4496
http://www.sonos.com/whattobuy/controll ... fault.aspx

Mvh,
Henrik

Morten H. Nielsen

Indlæg af Morten H. Nielsen » 29 nov 2008, 15:12

Det meste af det, jeg foretager mig, er baseret på LINQ, som jeg går ud fra er bundet til Visual Studio?

Det er væsentligt i valg af miljø, at der er god support for håndtering af XML, da næsten alt man laver er XML håndtering.

Mit program består af:

Noget grafik

Et array til opbevaring

En afsende/modtage funktion (som jeg skal have delt i 2)

En hulens masse søg i XML og lidt sammensæt XML.

Det er nok ikke så væsentligt om det er Visual Basic eller C#.

Men for mit vedkommende er det ret væsentligt med stor hjælp og gratis miljø. :-)

Jeg tror Innovus er Linux. Dennis og House Control er i hvert fald.

Jeg er ikke med på IPhone. Men det er vel netop formålet, at man kan lave lidt af hvert ud fra det samme skelet. :-)
Mvh
Morten

JannickB

Indlæg af JannickB » 29 nov 2008, 18:22

Lige som indspark så er det pt er par store open source navne der arbejder på at skabe en open source home automation platform der kan være et reelt alternativt til de commercielle spillere http://openremote.org/. Det virker ikke som at de rigtigt rykker for tiden, men hvis der kommer fart på kunne det være interessant at se om vores ideer og behov kan opnås på den platform (en iphone/ipod touch controller indgår i øvrigt i deres vision). Det er en giga opgave at få et helt hus automatiseret med lys, forstærkere, hdmi switche, musik, medie..... så jeg håber de på sigt kan levere en del af grund arbejdet.

(Dermed ikke sagt at en fælles platform omkring Housecontrol ikke er en god ide. Vil meget gerne selv bidrage, men rent praktisk får jeg ikke tid til fri leg før midt i januar :D )

Morten H. Nielsen

Indlæg af Morten H. Nielsen » 29 nov 2008, 20:32

Det ser seriøst ud.

Men der ser ud til at være langt, de har ikke lagt sig fast på hardware endnu. Og en søgning på z-wave gav 0 hits. Jeg fandt ingen steder, hvor det fremgår at der bliver support for z-wave.

Det bliver vidst ikke brugbart de første par dage. :-)
Mvh
Morten

Besvar